Igår sol idag duggregn

Måndag 6/6

Väl framme i Ulsteinsvik fixade vi en ny kabel som vi snabbt kopplade in. Test startade och motorn hoppade igång direkt.  Bara att hoppas att problemet är löst nu. Därefter byte vi om för att ta en långpromenad upp på kalfjället som ligger precis i anslutning till byn. Lång lagom brant backe med solen i ryggen gjorde att vi tog oss upp på en höjd 400 möh. Fin utsikt ända ner till Stadt. Tittar vi åt öster ser vi massa toppar med mycket snö kvar. Skidföre kanske?  Är tillbaka vid åtta tiden. Fixar iordning grillen och grillar lite svenskt kött vi haft med sen vi åkte. Kylboxen är så kall att vi fick tina köttet innan grillningen. Äter i sittbrunnen och har det skönt i kvällssolen. Lite rött vin är heller inte dumt till grillat.

Tisdag 7/6

Ulsteinsvik. Sol spegelblank vik.

sov som stockar i natt. Vaknar utvilade vid halv åtta. Fixar i ordning som vanligt och kör iväg för motor kl 9. Efter 5 sjömil stannar vi till för att fiska. Ser på ekolodet att det står fisk på 10 m djup. Vi släpper i både jag och Eva. Napp direkt jag får fyra i på en gång och Eva två. Nu har vi middagsmat.image.jpeg

Så småningom kommer det vind utifrån vi hissar segel och får fin halvvindssegling. Fart 5-7knop. Vi passerar Ålesund utan att stanna till. Vi har ju varit här förr. Börjar fundera på vart vi ska idag. Kollar Yr.no och ser att de lovar väst till sydväst 5m/s för Hustadvika idag fram till midnatt sen ska det bli nord 10 m/s. Hustadvika är ett 30M rel öppet havsområde så det gäller att passa på när vädret är ok. Vi siktar nu på Kristiansund som är 45 M bort. Vinden går ner så vi stöttar med motorn ibland. När vi har ca 15M kvar börjar det duggregna och sikten går ner till ca 1M. Skönt med en bra GPS och Aisen som gör att vi kan se alla lastfartyg som vi möter. När vi har 5M kvar kommer front passagen vinden vrider till nord och ökar till 10 m/s. Vi har dock inga problem att hålla kursen in mot sundet där Kristansund ligger. Loggar 8 knop på slutet. Rundar ön som döljer staden och glider in till gästbryggan klockan 22.30. Sätter upp sittbrunnskapellet och hänger overallerna på tork. Värmen går redan så ruffen är varm. Ute är det bara 8 gr och 9 i vattnet. Ena dagen sommar och kortbyxor nästa dag känns som höst. Härlig omväxling. Te och smörgås till kvällsmat mer hinner vi inte med innan vi ktyper till kojs. I morgon när vi vaknar får vi utforska staden.

Annons

Om amarantmsk

Vi är två seglare som gillar att segla från tidig vår till sen höst. Seglar oftast långt på somrarna. Samtidigt gillar vi att vandra fiska och cykla. perfekt att kombinera med segling.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.