Idag känns det som höst.

Tisdag 5/7

Honningsvåg:mulet, disigt, regn, nord 4-7 m/s

Idag ringer klockan 5,30. När vi tittar ut regnar det och molnen ligger bara på ca 100 m höjd. Varför gå upp så tidigt? Jo vi vill passa tidvattnet och få bra medström genom Mageröysundet väster om Honningsvåg. Strömmen börjar gå västerut 1 h efter högvattnet kl 4,50. Det innebär att om vi är där vid sju får vi bra skjuts igenom. Vi äter frukost och lägger sen loss kl 6.10.  När vi närmar oss sundet ökar farten på.  En knop med är strax 2 osv tillslut när vi är i den smalaste passagen har vi 4,5 knop medström och gör 9,8 knop över grund. Vi kommer snabbt igenom och sätter kurs på Havöysund.  Fin halvvind ca 5m/s. Nu är strömmen bara 1 knop med men det är bra det med. Innan Havöysund knyter vi ihop öglan vi startade i söndags när vi gick mot nordkap. Det blev 77 sjömil allt som allt för att runda hela nordkapsön. Det är långa avstånd här uppe i norr.

Vi bestämmer att målet för dagen får bli Hammerfest dit vi har ca 32M. Vi har ju vinden snett bakifrån så det blir enkel segling men nu kommer strömmen att vända igen. Det gör att vi får motström 1-1,5 knop hela vägen. Så trots att vi seglar 6,5 knop på loggen visar bara GPSen 5 knop. Så här är det när man seglar i tidvattenområden. Tidvattnet här uppe  är nu 2.8 m höjdskillnad och det är mycket vatten som flyttas fram och tillbaka fyra gånger per dygn. När klockan är halvfem svänger vi in bakom hamnpiren i Hammerfest. Inga problem att hitta plats vid pontonen vi är enda gästbåten och samsas med tre andra båtar härifrån.

Fortfarande är det mulet och regnet hänger i luften. Temperaturen är nu blygsamma 9 grader i luften och 8 gr i vattnet. Känns som en dag i november. Tänk vad fort det kan slå. Igår förmiddag hade vi sol och 20 gr.

Vi får upp kapellet ut med strömmen och på med elvärmen. Vi har visserligen varmt i ruffen för dieselvärmaren har redan varit på några timmar. Vi drog igång den när vi fixade lunch och sedan fick den gå. Det är ju inte många dagar vi har klarat oss utan värme. Vattnets kylande effekt gör mycket. Som tur är så isolerade jag ju under kojer och på så många ställen jag kom åt innan vi for. Det gör säkert nytta nu.

Vi fikar innan vi tar en tur i byen. Den förstördes helt av tyskarna under kriget. Endast ett hus på kyrkogården stod kvar. Norrmännen har byggt upp den igen och det byggs fortfarande mycket nya hus. Både affärslokaler och bostäder ser vi.

Kvällen ägnas åt att ladda över massa bilder från kamera, ipads och mobiler till datorna. Samtidigt radera sånt som inte blev bra. Får se om vi kan få till något bildspel eller film fram i höst. Ute regnar det och blåsten tar i. Det viner i riggen och rycker lite i förtöjningarna. Hoppas det är över till i morgon. Vi tänker nu sova bort regn och blåst. Godnatt från oss på Amarant.

Annons

Om amarantmsk

Vi är två seglare som gillar att segla från tidig vår till sen höst. Seglar oftast långt på somrarna. Samtidigt gillar vi att vandra fiska och cykla. perfekt att kombinera med segling.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.