En dag till på pluskontot.

Torsdag 4/8

Lauvöyvik : sol , so 2-6 m/s.

Vaknar vid sex efter att jag sovit som en stock idag. Vi har bestämt att ta en morgon jogg. På med käderna och ut i det fina vädret. Asfalt en bit innan vi hittar en fin grusväg som går fram till en liten fiskesjö med en fin grillplats. Här tar vägen slut så vi vänder och springer samma sväng tillbaka.  Eva badar och duschar jag nöjer mig med dusch på badbryggan. Vattentemp 11.8 gr. Äter frukosten på däck och njuter av morgonsolen. Det är redan varmt och skönt nu vid sjutiden. Dagens segling blir helt ok. Vi har vind redan utanför viken så vi hissar segel. Halvvind mellan 2 och 6 m/s i början. Vi passerar Rörvik och får motström 1,5 knop. Vinden går ner så vi tar hjälp av motorn och stöttar upp med. Vill inte ligga och gneta i 2 knop. Väl ute på havet går strömmen ned så vi seglar vidare med motorn avstängd. Idag tar vi det medvetet lite lugnare ligger på 3.5 till 5 knop. Solen lyser gott i sittbrunn så vi passar på att sola. Eftersom det inte är nån sjögång tar jag och ställer mig på badbryggan och polerar akterspegeln. Den är ordentlig skitig av både avgaser, sotigt regn och fiskblod. Efter glänser den fint igen. Eva bakar en chokladkaka med ett nytt recept hon hittat på nätet. Den ser riktigt fin ut. Blir gott till em fikat. Vi äter lunch och spanar efter valar. Ser två tumlare först sen får jag syn på en större ryggfena. Ropar till Eva att kolla. Efter nån minut syns den igen en späckhuggare troligtvis en hona efter som ryggfenan inte var så högg. Kan ju ev vara en liten unge. Ser ytterligare en längre bort. Det var ju just i det här området vi så späckhuggare för första gången på uppresan.

Matförrådet behöver fyllas på. Vi kollar in sjökortet och hittar ett lämpligt grundområde på djup mellan 13 och 30 m. Rullar in genuan och lägger mig still så gott det går med storen hårdskotad. Tar inte lång tid innan de första sejarna är uppe. Idag har vi bestämt att vi bara sparar makrill så all sej åker tillbaka. Totalt tar vi upp 7 makrillar. Eva var bäst och tog en trippel på en gång. När maten är fixad är det bara att file’a och lägga i kylen. Sista biten kör vi motor in till Saeterviken. Här var vi den 11 juni på uppresan.

En segelbåt här en X 42 från nord Norge. Massor med flaggor i riggen. Tycker mig känna igen båten. Vi låg för två år sen utanpå en sådan båt i Bergen en natt. När vi väntade på att Joakim skulle anlända med flyg från Sverige. Paret i båten var på väg till Kanarieöarna för att övervintra och sedan segla hem igen. Kan det vara dom som nu ligger här vid bryggan. Mannen i båten hoppar ur och hjälper oss förtöja. Jag ställer frågan om han varit på Kanarieörna med båten. Jo visst säger han. Ser lite frågande ut hur jag kan veta det. Jag berättar att vi låg förtöjda utanpå honom för två år sen.Jo då han drar sig till minnes att det var en svensk båt i Bergen som väntade på en son som skulle anlända. Vi pratar lite grann och han berättar om sin resa i korthet. De hade övervintrat på Lanzarote i fyra månader innan de började segla hemåt igen. La sen upp båten i Danmark hösten 2015 för att nu i sommar segla sista biten hem till nord Norge. Hemma hamnen är en liten plats vid Finneset syd Tromsö.

Vi fixar middagen som även idag bjuder på torsk fortfarnde lika gott. Idag med Evas hemlagade remoladsås till.

Förra gången vi var här gick vi en fin turstig runt på halvön. Vi vill gärna göra det igen så på med träningskläder och skor och iväg. Klockan är kvart över sju och turen tar ca 2 h så vi får skynda på lite. En ljummen härlig kväll blir det. Vi hittar för första gången mogna vildhallon. Tidigare har vi inte ens sett några buskar. Även mogna blåbär smadkar vi i oss. Två andra bär som vi ser men inte äter är Odon och Hönsbär.

På slutet av promenaden börjar solen sakta dala och ett härligt rödaktigt skimmer lägger sig över berg, myrar, skog och hav.image

När vi efter två timmars rask promenad återigen är framme vid hamnviken har ytterligare två båtar lagt till. Två tyska segelbåtar ligger på insidab av bryggan. Vi tvättar snabbt av oss och sätter oss sen i sittbrunn och njuter med ost, kex och ett glas gott rött vin. Solnedgången gör att både land och himmel är magiska i kväll. Man vill inte att det ska ta slut. Finns det nått man aldrig tröttnar på att se så är det en solnedgång ingen är den andra lik. Vi som nu har varit bortskämda med sex veckor utan solnedgång känner nu att det här också är underbart.  image

Vi har nu varit ute i sjuttio dagar och i morgon går vi in på elfte veckan i båten. Drygt tre veckor har vi på oss nu att ta oss hem. Vi har ca 850 sjömil att segla innan vi är hemma. Bara att hoppas på gott väder.

Annons

Om amarantmsk

Vi är två seglare som gillar att segla från tidig vår till sen höst. Seglar oftast långt på somrarna. Samtidigt gillar vi att vandra fiska och cykla. perfekt att kombinera med segling.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.